نوشته شده توسط : نازی

امروزه خرید بهترین اسپیکر موجود در بازار برای هر فردی لازم و ضروری است، اما تعداد زیادی اسپیکر از انواع مختلف در بازار وجود دارد. کدام یک برای نیازتان مناسب است؟ اسپیکرهای پرتابل، ضدآب یا گیمینگ و ...؟ اسپیکرهای بلوتوثی یک گزینه عالی برای گردشگران ساحلی و دوچرخه سواران شهری هستند، در حالی که اسپیکرهای گیمینگ برای بازی های آنلاین مناسبند و جزو اسپیکرهای دسک تاپ بشمار می روند. در ادامه متن از سایت تهران اسپیکر، نحوه عملکرد اسپیکرها، کاربرد و ویژگی های مهم مرتبط با انواع اسپیکر را بررسی می کنیم :

اسپیکرها چگونه کار می کنند؟
اسپیکرها به منظور ایجاد میدان مغناطیسی، انرژی الکتریکی را از باتری یا خروجی برق می گیرند. سیم پیچ صدای اسپیکر، به میدان مغناطیسی واکنش نشان می دهد و درایور/مخروط را به جلو و عقب حرکت می دهد. مخروط، هوا را در اطراف خود حرکت می دهد و امواج صوتی تولید می کند. اسپیکر بزرگ مخروط با حرکت سریع به جلو و عقب در فاصله ای کوتاه نت های بلندی ایجاد می کند. وقتی مخروط علاوه بر جلو و عقب رفتن، این کار را کندتر انجام می دهد، نت های عمیق تری ایجاد می کند. فرکانس امواج، تصور ما از گام صدا را تعیین می کند.

برای تجسم این موضوع، به پرتاب سنگ در حوضچه فکر کنید. یک سنگ بزرگ با ضربه ای شدید به آب برخورد می کند. انجام این کار امواج بزرگی ایجاد می کند که از هم دور هستند. برعکس، پس از انداختن یک سنگریزه به داخل حوضچه، صدای ضربه با فرکانس بالا را خواهید شنید. امواج حاصل کوتاه تر می شوند و فاصله نزدیکی با هم دارند. امواج در آب دقیقاً به همان شیوه ای عمل می کنند که امواج صوتی در هوا حرکت می کنند. امواج بزرگ و آهسته نت های پایینی تولید می کنند. امواج کوتاه و سریع نت های بالایی تولید می کنند.

اکثر اسپیکرها شامل دو مخروط/درایور(ووفر و توییتر)، یک شبکه متقاطع و یک محفظه هستند. اسپیکرهای دو مخروطی بلندگوی دو طرفه نامیده می شوند. مخروط ها قطعات نازک قیفی شکل(معمولاً پلاستیکی) هستند. هر مخروط فرکانس هایی را که متناسب با اندازه خود است تولید می کند. ووفر باس تولید می کند و توییتر فرکانس های بالا را منتشر می کند. مید-رنج در جایی بین این دو قرار می گیرد و توسط شبکه متقاطع که فرکانس ها را بین مخروط ها تقسیم می کند، مشخص می شود.

در طراحی سه طرفه، یک درایور مید-رنج اختصاصی کار ووفر و توییتر را تقویت می کند. بلندگوهای 4 طرفه یک ساب ووفر را به ترکیب اضافه می کنند. چنین طرح هایی دارای مزایایی هستند، اما به کار گرفتن سه یا چهار درایور، یک کار دشوار و هزینه بر است.

 

 

نمودار مدار متقاطع بلندگو 4 جهته
شبکه متقاطع، سیگنال صوتی خروجی از دستگاه رسانه شما(ضبط، سی دی، جعبه پخش ...) را تفسیر می کند و فرکانس های مختلف را به درایور مناسب ارسال می کند. یک شبکه متقاطع با طراحی خوب شامل یک فیلتر کم گذر(LPF) که از رسیدن ووفر به بالاترین حد خود جلوگیری می کند و یک فیلتر با گذر بالا(HPF) ، که از نفوذ فرکانس های پایین به توییتر جلوگیری می کند، تشکیل شده است. همه این اجزا که بخش های مهمی در طراحی اسپیکر هستند و تأثیر عمده ای روی صدای آن دارند، در محفظه اسپیکر قرار دارند. محفظه باید سفت و محکم و دارای قسمت داخلی مرطوب باشد، تا از طنین رنگ صدا جلوگیری شود.

محفظه های پلاستیکی ممکن است برای اسپیکرهای کامپیوتر خوب عمل کنند، اما برای سیستم های صوتی حرفه ای مناسب نیستند. محفظه ها معمولاً باید از چوب یا معمولاً از تخته فیبر با چگالی متوسط​(MDF) ساخته شوند.

طراحی محفظه معمولاً یکی از این دو نوع است: محفظه مهر و موم شده یا نوع "باس رفلکس" با دهانه یا "پورت" که برای ایجاد حفره رزونانس طولانی تر/عمیق تر برای تولید فرکانس های پایین استفاده می شود. هنگامی که ووفر حرکت می کند، هوا را به دو جهت جلو و عقب هل می دهد. در صورت عدم برخورد صحیح، صدای خروجی از فاز موج عقب، موج جلو را حذف می کند و در نتیجه بیس ضعیفی ایجاد می شود.

یک سیستم که به درستی طراحی شده است، باعث می شود که دو موج به جای لغو شدن، به یکدیگر اضافه شوند، و در نتیجه بیس تقویت شده و کاهش نمی یابد. یک روش جایگزین و بسیار محبوب تقویت باس، "تعلیق صوتی" نامیده می شود. این طرح از یک جعبه مهر و موم شده استفاده می کند که در آن هوای محبوس مانند یک فنر عمل می کند. مزیت این روش این است که یک جعبه کوچکتر می تواند باس بسیار عمیق تری تولید کند. معایب آن راندمان پایین تر است و در نتیجه نیاز به تقویت کننده قوی تری وجود دارد.

راهنمای جامع خرید اسپیکر | Speaker Buying Guide

انواع مختلف اسپیکرها
با وجود انواع مختلف اسپیکرها در بازار، تشخیص اینکه کدام یک مناسب نیازهای شما است، دشوار است. ابتدا به این فکر کنید که قصد دارید از اسپیکرها به چه هدفی استفاده کنید. آیا در حال ساخت یک سینمای خانگی درجه یک هستید، به دنبال یک سیستم صوتی چند محیطه هستید یا رویای یک سیستم صوتی استریو حرفه ای را دارید؟ شاید شما می خواهید هنگام آشپزی به موسیقی گوش دهید یا برای شروع روز خود زیر دوش آهنگ های مورد علاقه خود را بخوانید.

هنگامی که دانستید که چگونه می خواهید از سیستم خود استفاده کنید، به محیطی که در آن می خواهید به موسیقی گوش دهید، فکر کنید. هر چه فضای شما بزرگتر باشد، سیستم شما نیز باید قدرتمندتر باشد. آیا می خواهید صدا را در یک آپارتمان استودیویی یا یک سینمای خانگی 1000 فوت مربعی پخش کنید؟ برای مورد اول ممکن است یک بلندگوی هوشمند کافی باشد. برای مورد دوم، احتمالاً شما نیاز به تنظیم صدای فراگیر با قدرت بالای بیش از 5 اسپیکر و حداقل یک ساب ووفر دارید. اجازه دهید نگاهی به انواع مختلف بلندگوهای موجود در بازار بیاندازیم:

 



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نازی

باید توجه داشت که محصول این فرهنگ، جدا از اینکه خود از آن فرهنگ و تمدن اثر پذیر است، دارای آثار فرهنگی و اجتماعی در استفاده از محصول است. بنابراین، رهاورد ورود یک عروسک باربی به اتاق کودکانه فرزندانمان، به تصور اینکه این عروسک، مانند تمام اسباب بازی های دیگر است و با اصرار کودکان صورت می پذیرد. مادران از خرید این عروسک ها امتناع می کنند و در مقابل تقاضای کودکانشان جواب منفی می دهند؛ اما جذابیت ها و زیبایی های این عروسک ها به قدری زیاد است و سازندگان این عروسک ها چنان ماهرانه روی آن کار کرده اند و با توجه به علاقه مندی های کودکان آن را طرح ریزی کرده اند که کودکان (دختران) به هر کاری دست می زنند تا بتوانند، یکی از آنها را خریداری کنند. در حالی که این عروسک، هم اثرات مخرب اقتصادی و هم اثرات مخرب اجتماعی و فرهنگی فراوانی با خود به همراه دارد. اثرات فرهنگی و اجتماعی باربی بسیار وسیع تر از اثرات اقتصادی آن است. این عروسک، سمبل و خلاصه شده یک تمدن است؛ تمدنی که زن را به این دلیل می خواهد که در زمینه جنسی از آن استفاده ابزاری کند. پس این عروسک نیز، همانند آن تفکرات درست می شود. اندام ظریف باربی، تداعی کننده یک زن بالغ است که با انواع لباس هایی که می پوشد، می تواند در نقش های مختلف ظاهر شود. لباس های این عروسک به گونه طراحی می شود که تمام بدن این عروسک را نپوشاند، باربی در اصل به دختران آموزش می دهد که جامعه مدرن غربی از آنها، به عنوان یک زن، چه انتظاری دارد.
هجوم این عروسک های نیمه عریان، با ژست های زننده، حرکت خزنده تهاجم خاصی است که اختصاصا دختربچه ها را هدف قرار داده است و همان طور که اشاره شد، این هجومی برنامه ریزی شده است که با هدف اثر بخشی تربیتی، خصوصا در مورد لباس پوشیدن، آرایش کردن و... در دو دهه آینده، وارد بازار شده، تا در مقابل «حجاب» نماد شاخص زنان مسلمان قرار گیرد.
ویژگی خاص باربی این است که با تمام تجهیزات مدرن و یک زندگی کامل بی نقص به بازار آمده و نحوه یک زندگی مدرن را آموزش می دهد. باربی تمام وسایل مکمل، از قبیل لباس خواب، وسایل حمام، مایوی شنا، لباس های مهمانی، وسایل آرایشی، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و... را به همراه خود دارد. بدیهی است که الگوی لباس و سایر موارد مورد نیاز دختران و زنان قرار می گیرد و بدین صورت، دختران مأنوس با این عروسک، با سلیقه باربی، یا دقیق تر با سلیقه و خواست یک زن امریکایی بزرگ شده و زمانی که به سن انتخاب می رسند، دقیقا دارای سلیقه ای همانند باربی (یک زن امریکایی) هستند. بنابراین، هر آنچه در تمدن غرب، برای انحطاط بشر تولید و عرضه می شود، پیش تر ذائقه و احساس نیاز به آن را با هزینه مصرف کنندگان به وجود آورده اند.
اثر دیگری که این عروسک بر کودکانمان دارد، اخلال در نوع روابط است. در بسیاری موارد، باربی به همراه دوستانش به فروش می رسد؛ دوستانی که در میان آنها پسر هم دیده می شود و هم باربی هایی با چهره های شرقی که باز هم تداعی کننده فرهنگ منحط غرب است.
وقتی کودکان از همان اوان کودکی، با عروسک هایی بازی کنند که به اصطلاح دوست دختر و دوست پسر هستند و حتی قیافه آنها را شبیه خود بداند، در آینده هیچ گاه مسئله دوست غیر هم جنس، برایش مهم نخواهد شد، زیرا از کودکی به آن خو گرفته است و می داند، عروسکی که تمام آرمان و آرزوهایش در آن نهفته است، برای کامل شدن به دوست پسر نیاز دارد!
اثر بعدی، زیان های جسمی و روانی و مسئله سوء تغذیه است که در مباحث قبلی نیز به آنها اشاره شد.
اثر دیگر، ورود این عروسک ها به زندگی، پوشش های نامناسب و غیر اسلامی است که این عروسک دارد و کسی که در آینده، سعی می کند، هیکل خود را شبیه باربی بسازد، قطعا سعی می کند، از آنها بهره ببرد. همین امر موجب شده که فرهنگ برهنگی در کشورها، به خصوص ایران افزایش یابد. از سوی دیگر، این امر سرازیر شدن تولیدات و البسه غربی را به بازارهای شرقی در پی دارد که از لحاظ اقتصادی نیز سود سرشاری برای صادر کننده این فرهنگ به همراه داشته است.
نکته دیگر، که بسیار قابل ملاحظه است، تغییر الگوی زندگی است که در زندگی زنانمان به وجود می آید. جدا از متمایل شدن آنها به داشتن یک زندگی مدرن و بی نقص، دختران حاضر نخواهند بود، در جریان بارداری، تناسب اندام باربی گونه خود را به هم بزنند و این نیز خود پیامدهای وخیمی به دنبال خواهد داشت.
آثار دیگر باربی
آثار زیانبار باربی را می توان، به صورت زیر دسته بندی کرد:
باربی و زیبایی
خداوند میل به زیبایی را در فطرت انسان ها نهاده است. چون این میل، با احساسات بشر سر و کار دارد و احساسات افراد نیز به تعداد آنها متکثر است، پس نمی توان تعریف واحدی از زیبایی ارائه کرد؛ اما برخی باز هم تعاریفی آورده اند؛ برای مثال در غرب، دایره توصیف زیبایی و جمال زنانه، گسترده تر از امور جنسی را شامل نمی شود. آنها با اجرای مسابقات انتخاب ملکه زیبایی، ترویج باربی، فیلم های سینمایی و...، زیبایی زنانه مورد پسند و سلیقه امریکایی را در جهان تبلیغ می کنند. آنها ملاک موفقیت را در انتخاب ملکه زیبایی، منطبق بودن با مدل لباس، اندام، رقص، آرایش و...، باربی قرار داده اند و لباس های بومی، سلایق و ملاک های سایر فرهنگ ها در این مسابقه نادیده گرفته می شود.
باربی از حیث زیباشناسی، دارای سه موءلفه جداگانه زیبایی چهره، اندام و لباس است که در این قسمت به هر یک از آنها می پردازیم:
1. زیبایی چهره: هر فرد بنا به طبع زیبا پسند خود، به معشوقه هایی با ویژگی چشم های بزرگ، کوچک، مشکی، آبی و....، ابروهای کشیده، کوتاه، کمانی و لب های کم گوشت یا پر گوشت یا .... تمایل دارد؛ اما باربی با ایجاد رابطه تنگاتنگ با کودکان، از همان ابتدای

شخصیت پذیری، مدل زیبایی غربی و امریکایی را ملکه ذهن آنها می کند. موی طلایی، گردن باریک و کشیده، دماغ و دهان کوچک، چشمان درشت و... مجموع اعضای چهره باربی را تشکیل می دهد که به ندرت و با هنرمندی جراحان ماهر، در یک فرد، به طور همزمان جمع می شوند؛ از این رو داغی همیشگی بر دل کسانی می گذارد که می خواهند مثل او باشند.
2. زیبایی اندام: اندام زیبا نیز مانند چهره زیبا، در ذائقه افراد از الگوی ثابتی پیروی نمی کند؛ اما کوشش طراحان باربی، مسلط کردن زیبایی اندام باربی بر ملاک های زیبایی دیگر فرهنگ ها است. این اندام به اندازه ای غیر طبیعی است که پزشکان معتقدند، انسان در صورت داشتن چنین اندامی، غیر از چهار دست و پا توانایی قادر به راه رفتن ندارد. این اندام ظریف، مطابق انتظارات جنسی مردان است و البته این توهینی به شخصیت والای زنان است.
3. زیبایی لباس: لباس پرچم کشور وجود هر کس و نماینده فرهنگ، شخصیت و باورهای او است. باربی از رهگذر ترویج لباس های تنگ، کوتاه و نیمه عریان، در پی تزریق فرهنگ امریکایی بر دیگر جوامع است. سه ویژگی اصلی لباس باربی، عریان گرایی، اشرافی گرایی و مصرف گرایی است که چنین لباس هایی، وسیله ای برای پوشش نبوده، بلکه در جهت آرایش و نمایش بدن زنان است. این نوع لباس ها برای جلوه گری، عشرت طلبی و رونق بخشی خلوت های مردانه طراحی شده اند.
باربی و عشق
در غرب، برهنگی زنان و استفاده از زیبایی های جنسی آنان، موءثرترین عامل برای ایجاد عشق دائمی در دل مردان است که باربی سمبل و مبلّغ چنین فرهنگی است. او به دختران می آموزد که چگونه با زیبایی های خود، دل مردان را شکار کنند و چگونه مجالس شهوت رانی آنان را گرم تر کنند؛ اما به راستی آیا باربی می تواند، عشقی پایدار را در دل مردان ایجاد نماد؟ در پاسخ باید گفت خیر؛ زیرا باربی نماد سکس است و عریان گرایی است؛ از این رو هرگز نمی تواند، عشقی ماندگار را پدید آورد و قربانگاه عشق واقعی است. نهایت چیزی که در پی دارد، اقناع شهوت و کام جویی جنسی است؛ در حالی که به گواه تاریخ شرم، حیا، استغنای ظریفانه و عدم دسترسی آسان به زنان است که موجب بر پایی عشقی شور انگیز می گردد.



:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 دی 1400 | نظرات ()