نوشته شده توسط : نازی

 

 

چگونه یخچال بخریم

 

یخچال ها انواع مختلفی دارند. معمولی، ساید بای ساید، بدون برفك، فریزر بالا، فریزر پایین، كشویی، طبقه ای، دارای آب سرد كن و یخساز و ... هر كس می بایست بنا به نیاز خود گزینه مناسب را انتخاب نماید. در این قسمت نكاتی وجود دارد كه با توجه به آن می توانید یخچال مناسبی را برای خانه خود انتخاب كنید.

 

به طول، عرض، و ارتفاع یخچال دقت كنید و محل قرار دادن آن در منزل خود را معین نمایید . ببینید كه آیا یخچالی كه قصد خرید آنرا دارید در منطقه مورد نظر جای می گیرد یا خیر. همچنین دقت داشته باشید كه بهتر است یخچال از طرفین و از قسمت بالا نیز چند سانتی متری با دیوار و سایر وسایل فاصله داشته باشد.

 

سپس باید به این نكته دقت كنید كه می خواهید درب را از كدام طرف باز كنید و آیا به اندازه كافی فضا برای باز و بسته شدن آن وجود دارد یا خیر. اگر به یخساز و آب سرد كن هم نیاز دارید ببینید كه طرز استفاده آن چگونه است. برخی از یخسازها داخل فریزر و برخی دیگر روی درب آن نصب می شوند. در مورد آب سرد كن هم برخی از یخچال ها دارای تانك های آب هستند كه می بایست آنها را به صورت دستی آب كنید اما برای راحتی بیشتر بهتر است از انواعی خریداری كنید كه آب سرد كن به صورت اتوماتیك به شیر آب وصل می شود. البته این نوع امكانات نیازمند پرداخت هزینه های بالانری نیز هستند. در ضمن به برچسب انرژی یخچال دقت كنید. مصرف برق برخی از یخچالها بسیار بالا بوده و ممكن است هزینه برق خانگی شما بالا برده شود.

 

mگاز های مورد استفاده در یخچال سازی (گاز های مبرد - سرما زا)
 

در یخچال های اولیه از گاز آمونیاك NH3 استفاده می شد ولیكن از آنجا كه این گاز سمی بوده ودر بر خورد با اعضای بدن بالاخص چشم عوارض ناگواری را ایجاد می سازد و همچنین در تركیب با رطوبت اثر بسیار مخربی را بر روی فلزاتی چون مس و آلمینیوم گذارده و خاصیت انفجاری دارد و...به جمیع علل مذكور به تدریج كنار گذارده شد و گازهای فریون جانشین آن شد.در انواع یخچال های موجود در بازار از گاز فریون 12 استفاده می شودفریون 12 (ccl2f2 )در تركیب با هوا بی بو بوده و بر روی فلزات (حتی در تركیب با رطوبت ) اثر مخربی بجای نمی گذارد و سمی نیست. در مناطقی كه دمای هوا در حدود 60 درجه سانتی گراد است این گاز سرما سازی بسیار عالی داشته ودر برابر شعله قابل اشتعال نیست.علیرغم محاسن مذكور استفاده از فریون 12در مقایسه با آمونیاك مقرون بصرفه نبوده و حجم زیادی را نسبت به آمونیاك (در تامین سرما) اشغال می سازد.معایب فوق از ارزش فریون نمی كاهد،اما پیرو آخرین بر رسی های بعمل آمده فریون ها در تخریب لایه اوزون و ایجاد حالت گلخانه ای در جو بسیار موثرند از اینرو دانشمندان تمام مساعی خویش را بكار گرفتند تا جانشینی مناسب برای فریون ها بیابند.در حال حاضر گاز مورد استفاده در یخچال سازی R134A می باشد. فریون مخصوص كولر های گازی فریون 22 (CHCLF2 ) است . از آنجا كه این فریون دارای هیدروژن است،اثر تخریبی آن در لایه اوزون بمراتب كمتر از فریون 11 و 12 است.

 

 

mچگونگی تولید سرما در یخچال


در تولید سرما از دو ویژگی مهم گاز ها استفاده می شود. 1-گازها تحت اثر فشار زیاد بحالت مایع در آمده ودر این تغییر حالت،درجه حرارت گاز افزایش می یابد. 2- اگر گاز مایع در محیطی باز تر از محیط قبلی قرار گیرد. بحالت فوران در آمده ،تبخیر شده و دمای آن شدیدا" كاهش می یابد.بنابر این بصورت یك سرما ساز مورد استفاده قرار می گیرد. حال با توجه به این دو ویژگی به شرح سرما سازی در یخچال می پردازیم. با بكار افتادن كمپرسور پیستون مرتبا"گاز را از طریق لوله بر گشت می مكد و با فشار وارد لوله رفت می كند.فشار وارده بر گاز ،حرارتش را افزایش می دهد.بمنظور كاستن از حرارت گاز آن را وارد رادیاتور می كنند ودر آن جا مقداری از حرارت گاز كاسته می شود.سپس با عبور از فیلتر (درایر)كاملا" خشك می شود و چون لوله خروجی درایر و پس از آن سطح مقطع لوله مویی بسیار كم است گاز تحت فشار زیادی قرار گرفته و همانگونه كه قبلا" ذكر شد بر اثر این فشار بحالت مایع در می آید و حرارتش نیز افزایش می یابد.با عبور از لوله مویی ، وارد لوله های اواپریتور (جای یخ) می شود ودر آن جا كه سطح مقطع جدید به مراتب بیشتر از سطح مقطع لوله مویی است شروع به فوران نموده و تولید سرما میكند،فشار كمپرسور گاز را از اواپریتور عبور داده و خروجی اواپریتور توسط لوله ای مسی یا آهنی به لوله برگشت یخچال می رسد و مجددا"... گفتیم كه براثر ازدیاد فشار در لوله مویی حرارت گاز افزایش می یابد . اگر حرارت بطریقی از گاز سلب نشود ،سرماسازی در اواپریتور كیفیت مطلوبی نخواهد داشت بهمین منظور معمولا"كار خانجات سازنده لوله بر گشت اواپریتور كه حاوی گاز سرد است را به لوله رفت لوله مویی كه حاوی گاز گرم است جوش می دهند تا گاز گرم لوله مویی در حركت بطرف اواپریتور در مجاورت بر گشت گاز سرد از اواپریتور سرد شود واز دمای آن كاسته شود.


بعضی از كارخانجات بمنظور بهره وری بیشتر از برگشت گاز سرد،لوله مویی را از درون آن عبور داده و به اواپریتور می رسانند. بدین ترتیب گاز مایع شده گرم قبل از رسیدن به اواپریتور كاملا" سرد میشود ودر جای یخی حد اكثر راندمان را ارائه خواهد داد. هر گاه سرمای ایجاد شده در اواپریتور بحد تنظیم شده در ترموستات برسد ، براثر انقباض فانوسك درون ترموستات برق كمپرسور قطع شده و عمل سرما سازی متوقف می شود .دمای محفظه یخچال معمولا" بین 1 الی 7 درجه سانتی گراد ،اواپریتور در حدود 15 درجه زیرصفر است.

 

منبع:

https://www.beytoote.com/housekeeping/skill/can-buy-refrigerator.html



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نازی

 

نکات کوتاه و پرفایده در مورد یخچال و فریزر

 

 

18نکته ي کوتاه وپرفايده در رابطه با استفاده ازيخچال وفريزر در خانه :

 
 
 

1- محل قرار گرفتن يخچال

 

از قرار دادن يخچال يا فريزر در مجاورت دستگاه‌هاي گرمازا مثل اجاق‌گاز، آب‌گرمکن، شوفاژ و نور مستقيم خورشيد بپرهيزيد.

فضاي پشت يخچال و فريزر بايد حداقل بيست سانتي‌متر، براي گردش هوا، با ديوار فاصله داشته باشد. مطمئن شويد که يخچال يا فريزر روي يک سطح ‌تراز قرار گرفته و در آن به ‌طور کامل بسته مي‌شود.

 

 

2- انتخاب صحيح يخچال

 

هنگام خريد يخچال مدل‌هايي را انتخاب کنيد که مصرف انرژي کمتر و بازدهي بيشتري داشته باشند. هم‌چنين از وجود برچسب انرژي روي يخچال مطمئن شويد.

 

 

3- جابه‌جايي يخچال

 

در صورتي که ناچار به جابه‌جايي و يا حمل آن هستيد، حداقل دو تا سه ساعت پس از جابه‌جايي، يخچال را به برق وصل کنيد.

 

 

4- تنظيم ترموستات يخچال

 

دماي داخل فريزر معمولاً سه تا چهار درجه زيرصفر و دماي داخل محفظه ي يخچال سه تا چهار درجه بالاي صفر بايد باشد، تنظيم نادرست ترموستات علاوه بر اينکه باعث فاسد شدن و يخ زدگي مواد غذايي مي‌شود، مصرف انرژي را نيز افزايش مي‌‌دهد.

 

 

5- قراردادن چيزهاي گرم در يخچال

 

قرار دادن چيزهاي گرم در يخچال کار درستي نيست؛ زيرا هم با گرم کردن فضاي داخل يخچال اثر سرما را کم مي‌کنند و هم در اثر گرم شدن داخل يخچال، ذرات برفک و يخ آب شده و همراه با آلودگي‌هاي احتمالي به داخل غذاها مي‌چکد و سبب آلودگي آنها مي‌شود.

 

 

6- هواي سرد و گرم در يخچال

 

در يخچال‌هايي که در قسمت بالاي آن يخدان قرار ندارد، طبقات پايين‌تر بيشتر با هواي سرد در تماس هستند تا طبقات بالا؛ چون همان‌طور که مي‌دانيد هواي سرد، سنگين‌تر از هواي گرم است. همچنين چيزهايي که در قسمت در يخچال گذاشته مي‌شوند به علت آنکه هنگام باز و بسته شدن، اين قسمت در مجاورت هواي بيرون قرار مي‌گيرد، کمتر از سرماي ضروري بهره‌مند مي‌شوند.

 

 

7- باز و بسته کردن در يخچال

 

در يخچال يا فريرز را هيچ‌گاه به مدت طولاني باز نگذاريد و از باز و بسته کردن بيهوده ي آن به خصوص در تابستان خودداري کنيد.

 

 

8- حفظ سرماي يخچال

 

اگر برق قطع شد يا به دليلي به طور موقت از کار افتاد، از باز و بسته کردن در آن خودداري کنيد و اگر مي‌توانيد روي يخچال را با لحاف يا پتو بپوشانيد تا سرماي داخل يخچال تا حدّ امکان حفظ شود. در تابستان که با هر مرتبه باز و بسته شدن در يخچال، درجه ي حرارت داخل دستگاه به سرعت بالا مي‌رود، بايد درجه ي سرما را بيشتر کرد تا سرماي لازم زودتر در داخل يخچال توليد شود.

 

 

9- انبار کردن مواد غذايي در يخچال

 

مقدار زيادي مواد غذايي انباشته روي هم را در يخچال قرار ندهيد، چون وقت زيادي لازم است که سرما به همه ي آنها نفوذ کند، بنابراين زودتر خراب مي‌شوند. براي مثال، ديده مي‌شود که مقدار زيادي سبزي را به صورت دسته در يخچال مي‌گذارند و بعد از يکي دو روز وقتي بيرون مي‌آورند وسط آن گنديده و در اثر تخمير، داغ شده است. براي نگهداري سبزي خوردن در يخچال، ابتدا آن را پاک کنيد و بشوييد. سپس در پارچه ي نازکي بريزيد و داخل يخچال بگذاريد. در صورتي که مقدار سبزي زياد است، براي اينکه سالم‌تر بماند، پس از پاک کردن، قسمتي را به صورت نشسته داخل کيسه بريزيد و در يخچال نگه داريد و هنگام مصرف بشوييد.

برفک‌ها را به طور منظم آب کنيد؛ زيرا به محض افزايش قشر برفک، مصرف انرژي بالا مي‌رود. لوله‌هاي پشت يخچال يا فريزر را دست کم سالي دوبار گردگيري کنيد.

 

 

10- رفع بوي يخچال

 

براي رفع بوي يخچال مي‌توانيد مقداري زغال را نيم کوب کنيد، در کيسه پارچه‌اي نازکي بريزيد و در يخچال به خصوص طبقات بالاي آن بگذاريد. هر چند وقت يک بار کيسه زغال را در آفتاب بگذاريد تا خشک شود و دوباره قدرت بوگيري داشته باشد. جدار داخل يخچال را نيز هر چند وقت يک بار با محلول جوش شيرين و آب تميز کنيد.

 

 

11- نگه‌داري مواد غذايي در يخچال

 

اين موضوع به نوع ماده ي غذايي و مقدار آن، درجه ي آلودگي و شرايط محيطي بستگي دارد. براي مثال، يک قطعه گوشت تازه را که از مغازه قصابي مي‌خريم، صلاح نيست بيش از سه روز در يخچال نگه‌داري کنيد. براي نگه‌‌داري انواع خورش نيز ابتدا در حالي که سرپوش ظرف خورش گذاشته شده، آن را حداقل پنج دقيقه بجوشانيد و بدون اينکه به آن دست بزنيد بگذاريد خنک شود. سپس داخل يخچال قرار دهيد. به اين ترتيب مي‌توانيد دو تا سه روز خورش را در يخچال نگه داريد. پنير با نمک را مدت نسبتاً طولاني در يخچال مي‌شود نگه داشت. مرغ معمولاً دو تا سه روز در يخچال قابل نگه‌داري است. سبزيجات را تا يک هفته و ميوه‌جات را هم بسته به نوع و سلامت پوست آنها شايد تا چند هفته به راحتي بتوان در يخچال نگه‌داري کرد.

 

 

منبع:

https://www.beytoote.com/housekeeping/skill/egyptian-interlude-points-refrigerator-freezer.html



:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : نازی

 

 

راهنماي خريد ماشين ظرفشويي

 

چه کسي ماشين ظرفشويي را اختراع کرد؟

 

جالب است بدانيد مخترع ماشين ظرفشويي يک زن بوده!بله، يک خانم ثروتمند به نام «ژوزفين کوچران» ماشين ظرفشويي را در سال 1886اختراع کرد. اين خانم به خاطر ثورت بي حد و حصرش مرتب در حال مهماني دادن بود و در مهماني هاي مفصلش بسياري از ثروتمندان شرکت مي کردند. اگرچه ظرف هاي کثيف باقيمانده از مهماني هاي خانم کوچران را خدمه او مي شستند، اما او اصرار داشت ظرف ها با سرعت بيشتري شسته شوند و ظروف کمتري هم حين شستن بشکنند. بالاخره خانم ثروتمند تصميم خودش را عملي کرد و چون چنين دستگاهي تا آن زمان ساخته نشده بود، او شخصاً ساخت آن را به عهده گرفت. ماشين ظرف شويي خانم کوچران به شکلي طراحي شده بود که ظرف ها، فنجان ها و نعلبکي ها درون آن چيده مي شدند، بعد به وسيله يک موتور، آب و ماده شوينده به ظروف اضافه مي شد و ظرف ها شسته مي شدند.دوستان خانم کوچران همه جا در مورد اين ماشين صحبت کردند و به زودي سفارش هاي زيادي براي ماشين فوق به خانم کوچران رسيد. او اختراع خود را در نمايشگاه جهاني شيکاگو در سال1893 به نمايش گذاشت و باعث تعجب خيلي ها شد.

 

 

چگونه ظرف هاي ما را مي شويد؟!

 

ماشين ظرفشويي، يک دستگاه خودکار است که ظرف هاي کثيف را مي شويد و تميز مي کند؛ تنها کاري که آدم بايد انجام دهد، اين است که ماشين را پر از ظرف کند، پودر شوينده را اضافه کند، چرخه شست و شو را تنظيم کند و دکمه «روشن» را فشار دهد. اما ماشين ظرفشويي برخي اعمال خاص را نيز خودبه خود انجام مي دهد که عبارتند از:

-خودش را از آب پر مي کند.

-آب را با سرعت و فشار زياد از طريق فواره هايي به ظروف مي پاشد تا آنها را تميز کند.

-آب کثيف را تخليه مي کند.

-با پاشيدن آب بيشتر، ظروف را آبکشي مي کند.

-هوا را گرم مي کند تا ظرف ها خشک شوند؛ البته اگر شما انجام اين قسمت را هنگام تنظيم دستگاه خواسته باشيد.

علاوه بر اين، ماشين ظرفشويي بر کار خود نظارت مي کند تا همه چيز به طور مطلوب پيش رود. يک زمان سنج، طول مدت هرچرخه را تنظيم مي کند؛ يک گيرنده حسي دماي آب و هوا را نمايان مي کند تا از گرم شدن بيش از حد ظروف و تخريب آنها جلوگيري کند و گيرنده حسي ديگري مي تواند بگويد که سطح آب به اندازه کافي بالا هست تا مرحله شست و شو و آب کشي آغاز شود. بعضي از ماشين هاي ظرفشويي داراي گيرنده هايي هستند که ميزان کثيفي آب را که از ظروف مي چکد مشخص مي کنند و وقتي که آب به اندازه کافي تميز بود، ماشن ظرفشويي مي فهمد ظرف ها تميز شده اند.

 

 

ميوه هم مي شورد يا نه؟

 

اگر از مغازه دارها بپرسيد، مي گويند همه ماشين هاي ظرفشويي ميوه و سبزي مي شويند و سبد ميوه شوي هم دارند. خوب است بدانيد اين سبد ميوه شوي که مغازه دارها از آن نام مي برند، چيزي نيست جز همان طبقه اول ماشين ظرفشويي شما!در حقيقت آنچه يک ماشين ظرفشويي را از نظر شستن ميوه از ماشين ظرفشويي ديگر متمايز مي کند، قابليت کار با آب سرد است؛ يعني اينکه در ماشين ظرفشويي برنامه اي تعبيه شده باشد که با استفاده از آن بشود ميوه ها را با آب سرد شست تا پلاسيده نشوند.

 

 

فيلترينگ آب يعني چه؟

 

معمولاً آبي که با آن ظرف هايمان را مي شوييم، لکه هايي روي ظروف باقي مي گذارد.گاهي اوقات هم آب بعضي مناطق خراب است و شستن ظروف را مشکل مي کند. سيستم فيلترينگ، تميز بودن آبي را که در چرخه شست و شو مورد استفاده قرار مي گيرد تضمين مي کند و با گردش مداوم ميکروفيلتر، لکه ها و چربي ها را از سطح ظروف بر مي دارد و با حرکت چرخشي آب، لکه ها را به کلي از بين مي برد که اين علاوه بر تميزتر شدن ظروف، مزيت ديگري هم دارد، اين کار باعث کاهش مصرف مواد شوينده مي شود.

 

 

نمک بريزيد

 

مي گويند نمک در تميز شدن ظروف تاثير بسياري دارد؛ براي همين هم بيشتر استفاده کنندگان، همراه با مايع يا پودر ظرفشويي، مقداري نمک هم داخل دستگاه مي ريزند. به تازگي نيز در بعضي از اين ماشين ها جايي براي ريختن نمک در نظر گرفته شده تا هم ظرف ها تميز شوند و هم کار مصرف کننده آسان شود. در کاتالوگ بعضي ماشين ها هم مي بينيم که نوشته شده نيازي به استفاده از نمک يا ماده ديگري براي بهتر شسته شدن ظروف نيست. در اين ماشين هاي ظرفشويي براي تميزي بهتر ظروف، از سيستم Magnetizer «سختي گير آب» استفاده مي شود.

 

منبع:

https://www.beytoote.com/housekeeping/skill/washing-machine.html



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 بهمن 1399 | نظرات ()